Činnost ombudsmana ****************************************************************************************** * Mezi hlavní činnosti ombudsmana patří zejména: ****************************************************************************************** a. prošetřovat podněty týkající se šikany, diskriminaci, nevhodného chování, nerovného zac sexuálního obtěžování, bossingu, mobbingu, střetu zájmů, nedůvodných průtahů a případů, kd nekoná, porušování právních předpisů včetně vnitřních předpisů univerzity nebo součástí a jednání směřující proti dotčené osobě, b. poskytovat pomoc osobám, které se na něj obrátí, případně je odkazovat na jiné příslušn instituce, c. přijímat podněty k řešení systémových problémů v souvislosti s jeho svěřenými úkoly, d. identifikovat problémy a překážky negativně ovlivňující pracovní, studijní a akademické univerzitě, e. metodicky působit a vytvářet vhodné prostředí pro řešení problémů, f. připravovat doporučení pro řešení konkrétních případů příslušným orgánům a navrhovat sy jejich předcházení. ****************************************************************************************** * Postup řešení ****************************************************************************************** a) Situace, které spadají do působnosti ombudsmana Na základě přijatého podnětu kontaktuje ombudsman podavatele/ku za účelem dalšího nezbytné situace a uzavření společné dohody o dalším postupu jejího řešení. Konkrétní podoba řešení od povahy problémů, potřeb a zájmů podavatele/ek. Možná řešení podnětů jsou přísně individualizovaná a mohou vypadat následovně: • Podpora a sdílení ve složité situaci, se kterou se podavatel/ka na ombudsmana obrací, na zdroje řešení, • Zprostředkování kontaktu mezi stranami konfliktu (např. student x vyučující, pracovník x pracovník apod.) a ideálně dosažení smírčího řešení konfliktu, • Zastupování podavatelů v jednání ve složitých, zejména extrémně citlivých, případech (na obtěžování), • Podpora řešení situací kontaktem s odpovědnými složkami univerzity/fakult (např. vedoucí proděkan/ka, děkan/ka). Ombudsman vyřizuje podněty bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů, ve složitějších p dnů od obdržení podnětu. b) Situace, které nespadají do působnosti ombudsmana Na základě seznámení se s podnětem je podavatel/ka informován/a, že podnět nespadá do půso ombudsmana. Zároveň je podavateli/ce nabídnuto doporučení, jak může v dané záležitosti pos