Činnost ombudsmana

Mezi hlavní činnosti ombudsmana patří zejména:

a. prošetřovat podněty týkající se šikany, diskriminaci, nevhodného chování, nerovného zacházení, sexuálního obtěžování, bossingu, mobbingu, střetu zájmů, nedůvodných průtahů a případů, kdy příslušný orgán nekoná, porušování právních předpisů včetně vnitřních předpisů univerzity nebo součástí a jiné obdobné jednání směřující proti dotčené osobě,

b. poskytovat pomoc osobám, které se na něj obrátí, případně je odkazovat na jiné příslušné orgány a instituce,

c. přijímat podněty k řešení systémových problémů v souvislosti s jeho svěřenými úkoly,

d. identifikovat problémy a překážky negativně ovlivňující pracovní, studijní a akademické prostředí na univerzitě,

e. metodicky působit a vytvářet vhodné prostředí pro řešení problémů,

f. připravovat doporučení pro řešení konkrétních případů příslušným orgánům a navrhovat systémové změny pro jejich předcházení.


Postup řešení

a) Situace, které spadají do působnosti ombudsmana

Na základě přijatého podnětu kontaktuje ombudsman podavatele/ku za účelem dalšího nezbytného objasnění situace a uzavření společné dohody o dalším postupu jejího řešení. Konkrétní podoba řešení se vždy odvíjí od povahy problémů, potřeb a zájmů podavatele/ek.


Možná řešení podnětů jsou přísně individualizovaná a mohou vypadat následovně:

• Podpora a sdílení ve složité situaci, se kterou se podavatel/ka na ombudsmana obrací, napojení na vhodné zdroje řešení,

• Zprostředkování kontaktu mezi stranami konfliktu (např. student x vyučující, pracovník x nadřízený pracovník apod.) a ideálně dosažení smírčího řešení konfliktu,

• Zastupování podavatelů v jednání ve složitých, zejména extrémně citlivých, případech (např. sexuálního obtěžování),

• Podpora řešení situací kontaktem s odpovědnými složkami univerzity/fakult (např. vedoucí katedry, proděkan/ka, děkan/ka).


Ombudsman vyřizuje podněty bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů, ve složitějších případech do 60 dnů od obdržení podnětu.


b) Situace, které nespadají do působnosti ombudsmana

Na základě seznámení se s podnětem je podavatel/ka informován/a, že podnět nespadá do působnosti ombudsmana. Zároveň je podavateli/ce nabídnuto doporučení, jak může v dané záležitosti postupovat.


Poslední změna: 29. duben 2024 08:36 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Váš názor
Kontakt

Univerzita Karlova

Koleje a menzy


Centrum Krystal

José Martího 407/2, 162 00 Praha 6

III. a IV. patro

Česká republika


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČO: 00216208 

DIČ: CZ00216208


Jak k nám